mandag den 2. november 2009

Kommuner stjæler forældres ferie - dr.dk/Nyheder/Temaer/KV09

Kommuner stjæler forældres ferie - dr.dk/Nyheder/Temaer/KV09

Hvor bekvem kan man blive, eller rettere hvor meget fylder arbejdet i forhold til samvær med børnene.Er det virkelig så forfærdeligt at skulle holde ferie når alle andre gør? Jeg må indrømme at jeg er meget undrende overfor de argumenter der falder i ovenstående artikel.Selv er jeg ansat i en SFO med tvungen ferie i 3 uger i juli måned.Det gnyr jeg ikke over.Så har jeg mulighed for at rejse op og besøge mit barnebarn og hendes familie i Sverige når de også har ferie.Jeg har indtryk af at mange af nutidens forældre for det første kun tænker på sin egen lille familjes ve og vel. For det andet at deres job kommer før børnene. Andet kan jeg ikke konkludere da de åbenbart vil have at pædagogerne skal arbejde alle dage året rundt, måske lige undtagelsesvis for juleaften!!!!!!Vi behøver altså også ferie skulle jeg hilse og sige. Og derfor er der nødvendigvis nød til at være lukket i en del af året.Det er da helt fint at man kan samle de børn der har et reelt behov af pasning i ferietider på en institution.Det er da en løsning så god som nogen. Og jeg forudsætter at personalet der arbejder kommer på skift fra et af alle de andre steder der er lukket, sådan at der altid findes nogen som børnene kender.

1 kommentar:

Anne sagde ...

Som jeg forstår det på artiklen er de 17 lukkedage udportionerede over året, ikke samlet i klump om sommeren, eller har jeg misforstået begrebet "løsrykkede lukkedage"? Jeg var nok også blevet godt sur hvis jeg var nødt til at tage 17 dage ferie en og en under vinterhalvåret og kun kunde tage en og en halv uge ferie om sommeren, med følge at Emma ikke skulle kunde have sommerferie i nogen længere periode end det. Det stemmer for øvrigt heller ikke overens med ferieloven som siger man har ret til tre ugers ferie under juni-juli-august. Og vores arbejdsgiver skal for øvrigt særligt bevilje hvis man vil fordele sin ferie på den måde. Helst skal fire uger placeres i sommermånederne.

Og det der med opsamlingsbørnehaver, her i byen er der en institution der har åbent under juli måned, der er ingen pedagoger fra børnenes almindelige børnehaver (de har jo ferie) og lokalerne og de andre børn er også fremmede. Der ville jeg ikke placere Emma.

Så er det jo heller ikke alle der selv kan bestemme over hvornår man vil have ferie, så man kan få det til att stemme overens med lukkadagene. Jeg er glad for att Ronnie har det arbejde som han har, ellers ved jeg ikke hvordan vi skulle have gjort med Emma, for jeg har nul mulighed at få ferie hele juli. Sommeren er opdelt i perioder hos os og man arbejder endten første eller sidste halvdel av juli.

Man kan selvfølgelig ønske, men det ses ikke med blide øjne og kommunen er heller ikke skyldig til at tage hensyn til sådan noget som brist på barnomsorg, fordi der just findes en opsamlingsinstitution.