tirsdag den 13. maj 2008

vordende rygermødrer

Så her i aften på nyhederne et indslag om vordende mødre som ikke kunne slutte med at ryge trods at der nu er nye undersøgelser der viser at børn hvis mødre har røget under graviditeten er i risiko for at være skadet hårdere end hidtil. En vordende mor blev scannet mens hun røg og på billedet så man klart at barnet ikke havde det godt mens modern røg. Jeg havde det SÅ dårligt af at se og høre moderens kommentar om at hun ikke kunne slutte.Jeg synes at hun skulle overveje at lade sig sterilisere efter dette barn er født. Hun havde til og med mave til at sige at det ikke generede hende at barnet vejede mindre ved fødslen. Nej men det er jo et tydeligt tegn på at barnet ikke har haft optimale forhold til at udvikle sig i livmoderen under graviditeten. Befri os fra sådanne EGOMØDRER som sætter sig selv før barnet. Yderligere kom det frem at børn til rygende mødrer havde større risiko for at udvikle ADHD også kaldet Damp, og med tanke på at der overvældende mange mødrer der ryger kan jeg nu forstå hvorfor så mange børn i Danmark får konstateret denne diagnose da jeg selv arbejder med børn i denne kategori.I disse strejketider vil jeg råbe: Ret til alle ufødte børn til ansvarstagende ikke-rygende mødre .

Ingen kommentarer: